Siaran Langsung Istiadat Kemahkotaan DYMM Sultan Ibrahim Sultan Johor Pada 23 Mac 2015

Khamis, 5 Mac 2015

Konsert, Teater Warnai Sambutan Istiadat Kemahkotaan Sultan Johor

JOHOR BAHARU, 5 Mac (Bernama) -- Konsert pelbagai genre dan beberapa teater muzikal bakal mewarnai kemeriahan sempena sambutan Istiadat Kemahkotaan Sultan Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar.

Pengarah Yayasan Warisan Johor (YWJ) Mohamad Radif Kosnin berkata pihaknya mengatur pelbagai acara di bandar raya ini, yang bermula dengan persembahan kebudayaan pada 23 Mac mulai 8.30 malam hingga 10.30 malam di Dataran Majlis Bandaraya Majlis Bandaraya Johor Baharu (MBJB).

"Persembahan kebudayaan terbabit menumpukan kesenian pelbagai kaum di negeri ini oleh artis YWJ, Persatuan Soka Gakkai Malaysia, Temple Of Fine Arts dan artis-artis anak Johor," katanya kepada Bernama di sini.

Mohamad Radif berkata persembahan muzik pop dan jazz pula akan diadakan pada 24 Mac dan disusuli 'Malam Irama 60-an' pada 25 Mac dengan kedua-dua acara itu diadakan pada waktu yang sama.

Pada 27 Mac pula, beliau berkata sebuah persembahan muzikal yang memaparkan kesenian Islam iaitu 'Cahaya Jauhar' diadakan pada sebelah malam di Dataran Bandaraya MBJB yang dijayakan artis tempatan dan anak kelahiran Johor.

Menurut Mohamad Radif, pada keesokan harinya, Konsert Kemahkotaan yang bertema 'Raja dan Rakyat Berpisah Tiada' turut diadakan pada sebelah malam di dataran sama.

"Sultan Ibrahim dan kerabat diraja Johor dijangka berkenan menyaksikan konsert itu yang antara pengisiannya termasuk persembahan kebudayaan dan kesenian," katanya dengan menambah acara kemuncak tersebut akan dijayakan beberapa artis tanah air dan anak kelahiran Johor.

Sehubungan itu orang ramai dijemput hadir untuk memeriahkan acara itu.

Mohamad Radif juga berkata persembahan teater muzikal 'Wira Samudera' akan dipertontonkan kepada orang ramai di Stadium Tertutup Majlis Perbandaran Pasir Gudang (MPPG), Pasir Gudang, mulai 18 April sehingga 20 April depan.

Katanya teater berkenaan yang menyasarkan 9,000 penonton sepanjang tiga hari pementasan berkisar mengenai pengaruh Bugis dalam pentadbiran Kesultanan Melayu Johor dan bakal dijayakan 20 pemuzik,kumpulan koir serta lebih 100 pelakon.

"Kita berharap masyarakat khususnya rakyat negeri ini datang beramai-ramai menyaksikan teater yang dipentaskan buat julung kalinya. Kita mahu rakyat menghayati nilai-nilai yang terkandung dalam teater itu sekali gus mempelajari sejarah Johor menerusinya," katanya.

-- sumber BERNAMA, 05 Mac 2015